Hotline tlf. 7020 9093 | Mandag - Fredag kl. 10:00-13:00 og 18:00-21:00
Hotline tlf. 7020 9093 | Mandag - Fredag kl. 10:00-13:00 og 18:00-21:00

Løse problemer

Løse problemer

Alle oplever konflikter. Det er en del af livet, uanset om det er i familien, med en ven eller nabo, en kollega, eller et andet Al-Anon-medlem.

Når vi ankommer til vores første Al-Anon-møde, er det fra konfliktfyldte og til tider kaotiske omstændigheder. Efterhånden som vi bliver mere fortrolige med fællesskabet, opdager vi måske, at der også opstår konflikter inden for vores rammer. Måske bliver vi ligefrem chokerede over at opdage dette. I takt med vores voksende helbredelse opdager vi, at vi kan anvende vores programs værktøjer i alt, hvad vi foretager os. Al-Anon-programmet og vores litteratur er rig på ressourcer, der kan inspirere og hjælpe os til at håndtere de udfordringer, vi møder. Trinnene, traditionerne og retningslinjerne for servicearbejde er fundamentet i vores program. Konflikter kan ses som invitationer fra vores Højere Magt til at anvende det, vi lærer i Al-Anon.

Personlige konflikter – et Al-Anon-medlem deler sin historie
Efter at have levet med alkoholisme tæt inde på livet er mange af os begyndt at betragte os selv som uskyldige ofre for andre menneskers mishandling af os. Det kan være en chokerende oplevelse at opdage, at vi også har gjort andre fortræd. Vi starter en proces, hvor vi kan begynde at udvikle en mere realistisk og ansvarlig holdning, når vi laver en liste over alle de mennesker, vi har gjort fortræd (8. trin).

I mit tilfælde var problemet imidlertid ikke at finde ud af, hvor meget jeg havde skadet andre, men at give slip på min overdrevne ansvarsfølelse. Jeg troede, at alle og enhver, jeg kendte, skulle med på min liste, især de der var skuffede over mig. Mine forældre kan for eksempel ikke lide det menneske, jeg har valgt at leve sammen med. Min søster vil gerne have mig til at betale sin gæld. Mine børn ville ønske, at jeg gav dem lov til at blive ude hele natten uden at ringe efter dem. Da jeg tænkte over dette trin, indså jeg, at jeg ikke er ansvarlig for deres uopfyldte ønsker. Derfor var jeg nødt til at slette nogle navne fra min 8. trins-liste, da jeg læste den igennem.

Til eftertanke:
Jeg kan ikke undgå at træffe valg, der går ud over andre, hvilket kræver, at jeg gør det godt igen. Men somme tider er et valg, der er rigtigt for mig, ikke altid hverken behageligt eller i det hele taget acceptabelt for andre. Jeg er ikke ansvarlig for andre menneskers forventninger, medmindre jeg selv har været med til at skabe dem. Jeg kan passende minde mig selv om, at konflikter er en del af tilværelsen.

” Med dette trin klarer vi vores del, idet vi tager ansvar for vores handlinger, men samtidig frigør vi os selv fra byrden af falsk ansvarsfølelse.”
Fra: In All Our Affairs.

Konflikter i gruppen/fællesskabet

Første Tradition

”Vores fælles velfærd bør komme først – personlig helbredelse for så mange som muligt, afhænger af sammenholdet i Al-Anon”

Selv i sunde grupper befinder medlemmer sig måske på hver sin side af problemstillinger. Det kan være, at nogle medlemmer:

  • Føler, at et individ forsøger at kontrollere eller dominere gruppen
  • Føler, at gruppen afviger fra Al-Anon-principperne og vores primære formål
  • Er uenige i mødets fremgangsmåde eller format
  • Er uenige i en gruppesamvittigheds-beslutning

I Al-Anon tilskyndes vi til at vende os mod traditionerne for at søge inspiration og vejledning til at håndtere konflikter. Generelt gavner det gruppens harmoni at huske, at vores Familiegrupper har ét formål – at hjælpe venner og familier til alkoholikere. Det er dette, der binder os sammen. Ligeledes bliver vi mindet om, at gruppens sundhed er alle gruppe-medlemmers fælles ansvar. For at vi som gruppe kan forblive harmoniske, kan vi løbende holde forretningsmøder, vælge og støtte en grupperepræsentant, og lave grupperansagelser med jævne mellemrum.

I gruppen lytter vi efter vores Højere Magts vejledning. Vi gør vores bedste for at dele på lige fod, antage at der er gode intentioner, og adskille principper fra personligheder. Selvom vi har forskellige holdninger, så lærer vi, at alle involverede har Al-Anons bedste interesser for øje. Vi giver os selv tilladelse til at ændre mening, og være åbne for kompromisser. Vi opfordres til at blive bekendte med Servicemanualen og de informationer, vi kan finde her: de bygger på de mange års erfaring, styrke og håb, som tidligere generationers medlemmer giver videre. Vi lærer at anvende Al-Anon-værktøjerne i en effektiv håndtering af vores problemer.

 For mere information samt inspiration henviser vi til følgende Al-Anon Konferencegodkendt Litteratur (CAL):

  • Al-Anon/Alateen Service Manual 2018-2021 (P-24/27)
  • Using Al-Anon Principles to resolve conflicts Kit (K-70)
  • De tre forhindringer til succes i Al-Anon (pamflet; alcoholism, the family disease p-4)
  • Al-Anon’s Tolv Trin og Tolv Traditioner (B-8)
  • How Al-Anon Works (B-22)
  • Veje til Helbredelse (B-24)
  • Taking a Group Inventory (G-8a & 8b, Dansk version: Grupperansagelse Al-Anon).

Kilder:
“Service Manual 2018-2021, version 2” (P-24/27), s. 52-53.
“Using Al-Anon principles to resolve conflicts kit” (K-70).
“Mod til forandring” (B-16), 2001, rev. 2015, s. 101.